Brukerseminaret for Frifond organisasjon i 2015.

Dette må med i Frifond-rapportene fra lokallagene

Hvor omfattende må en lokallagsrapport i Frifond organisasjon være? Hva må med - og hva kan man droppe?

Du kjenner sikkert følelsen. Det nærmer seg rapportfrist for Frifond organisasjon og mange av lokallagene har enda ikke levert rapporten om hva de har brukt penger til. Som Frifond-ansvarlig kjenner du at stresset begynner å bygge seg opp, og kvelden før fristen ringer lokallagsledere fra hele landet og lurer på hvordan man egentlig skriver en Frifond-rapport. 

Lag en rapportmal

Vårt heteste tips når det kommer til å løse denne utfordringen er å lage en superenkel rapportmal, som alle lokallagsledere kan fylle ut selv, uten hjelp og veiledning fra sentralleddet.

Den bør være enkel å finne, og ligge tilgjengelig på et sted alle lokallagsledere har enkel tilgang til. Den kan gjerne være digital, men husk at digitale rapporter også trenger en gyldig signatur. Dere må derfor benytte en trygg signeringsløsning, eller gå for gamlemåten: Be lokallagslederne skrive ut, signere, scanne og sende Frifond-rapporten på e-post tilbake til dere med gyldig signatur. 

Et alternativ er å skrive ut rapportmaler som lokallagsledere kan fylle ut på nasjonale seminarer, sommerleir eller liknende. Da er man sikker på at rapportene faktisk blir fylt ut riktig og av riktig person. 

Nederst på denne siden kan du laste ned en eksempelrapport som vi i LNU har laget. Den kan enkelt gjøres om og bli standardrapporten i deres organisasjon – og brukes av lokallagene til å rapportere på hvordan de har brukt Frifond-pengene de har fått tildelt. 

Forskjellen på årsrapport og Frifond-rapport

For å regnes som et tellende lokallag, og på den måten generere støtte til organisasjonen gjennom Frifond organisasjon, må lokallaget skrive årsrapport. Hva som må være med i en årsrapport står i punkt 9 i retningslinjene til Frifond organisasjon. Dere kan også bruke malen som ligger nederst på denne siden.

Frifond-rapporten om hva lokallaget har brukt konkrete Frifond-penger til er en egen mini-rapport, som kommer i tillegg til årsrapporten lokallaget skriver. 

Disse seks tingene må med i Frifond-rapporten: 

  • Navn på lokallaget og lokallagslederen
  • Hvor mye penger de har fått i Frifond-støtte
  • En enkel oversikt over hva pengene har blitt brukt på, gjerne i form av et enkelt regnskap. Husk at vi i Frifond organisasjon ikke krever at lokallagene leverer kvitteringer til sentralleddet, men at lokallagsleder eller økonomiansvarlig i lokallaget må vite hvor kvitteringene befinner seg og kunne levere dem fra seg hvis kontroll blir nødvendig
  • En oversikt over om det er Frifond-penger igjen, og i så fall hvilket beløp 
  • En bekreftelse fra lokallagsleder/økonomiansvarlig i lokallaget om at pengene er brukt i henhold til retningslinjene. Husk at dette gjelder både organisasjonens egne retningslinjer for Frifond organisasjon og de nasjonale retningslinjene for Frifond organisasjon 
  • Dato og signatur fra lokallagsleder/økonomiansvarlig i lokallaget

#frifond organisasjon #lokallag #mal #rapport

Publisert 23. oktober 2017

Topp