Denne uken foreslo Utdanningsdirektoratet å fjerne ordningen med gyldig politisk og organisatorisk fravær i videregående skole. – Utdanningsdirektoratet virker å ha glemt verdien av barne- og ungdomsengasjement, sier Margrete Bjørge Katanasho, styreleder i LNU.
Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) mener forslaget er dypt bekymringsverdig.
I dag har elever på videregående skole rett til å få fjernet inntil ti dagers fravær som skyldes arbeid som tillitsvalgt, politisk arbeid, hjelpearbeid, og representasjon på nasjonale og internasjonale arrangement. Det innebærer også at slikt fravær ikke har innvirkning på fraværsgrensen, som sier at videregåendeskoleelever ikke får karakter i fag der de har mer enn 10 prosent fravær.
Nå foreslår Utdanningsdirektoratet å heve fraværsgrensen til 15 prosent. Samtidig ønsker de å fjerne ordningen med politisk og organisatorisk fravær, slik at alt fravær skal telle likt. Det får LNU til å reagere.
Dette forslaget ignorerer fullstendig den grunnleggende demokratiopplæringen som skjer når barn og unge organiserer og engasjerer seg, sier Katanasho.
Hun peker på at den overordnede delen av læreplanen, som utdyper verdigrunnlaget i opplæringslovens formålsparagraf og overordnede prinsippene for grunnopplæringen, punkt 1.6, slår fast at “Demokratiske verdier må fremmes gjennom aktiv deltakelse i hele opplæringsløpet” og at “Skolen skal gi elevene mulighet til å medvirke og lære hva demokrati betyr i praksis”.
Katanasho trekker videre at barne- og ungdomsorganisasjonene styres av unge, som er avhengige av å ha anledning til å delta på møter og samlinger som ofte skjer i skoletiden. Ifølge henne er skolevalgene, som Utdanningsdirektoratet oppfordrer ungdomspartiene til å delta i, blant aktivitetene som vil være vanskelige å gjennomføre uten at elevene har mulighet til å få fraværet sitt registrert som gyldig.
– At barn og unge organiserer seg er enormt viktig for demokratiet vårt. Barne- og ungdomsorganisasjonene sikrer at unge får meningene sine hørt. Når Utdanningsdirektoratet foreslår å fjerne ordningen med politisk og organisatorisk fravær, stikker de kjepper i hjulene for at unge skal kunne engasjere seg, sier Katanasho.
I forslaget åpner Utdanningsdirektoratet for at rektor skal kunne utøve skjønn for at elever med over 15 prosent fravær likevel skal kunne få karakter i faget.
– Vi vet allerede at ulike skoler praktiserer dette regelverket ulikt. Jeg mener det er dypt uheldig om elevers mulighet til å engasjere seg, avhenger av at de har en rektor som støtter det de driver med, sier styrelederen.
Katanasho ber nå kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun sette en stopper for forslaget.
– Jeg håper Nordtun er enig i at vi ikke kan ha fraværsregler som er til hinder for demokratisk deltakelse, avslutter hun.