Vedtatt av styret i LNU 15.12.2023
- Målet med støtteordningen
Å øke kunnskap og engasjement rundt FNs bærekraftsmål og tilhørende miljø- og utviklingsspørsmål blant barn og unge.
- Søknadssum
Søknadsbeløp er maksimum 75 000 kr per prosjekt.
- Søknadsfrister
Søknadsfrist er 15. april og 15. september.
- Hvem kan få støtte
Lokallag, regionalledd og sentralledd i landsdekkende*1 og demokratiske*2 organisasjoner i Norge som driver frivillig virksomhet for barn og unge kan få støtte. Organisasjonene må være registrert i Frivillighetsregisteret
Søkere kan bli vurdert som ikke støtteberettiget dersom organisasjonen bryter eller motarbeider norsk lov. Dette kan være gjennom organisasjonens formål, praksis eller samarbeid.
*1 Landsdekkende organisasjon: har tellende region-/lokallag i minst to fylker. Se definisjon av tellende lokallag under ofte stilte spørsmål.
*2 Demokratisk organisasjon: alle medlemmer i organisasjonen må ha fulle demokratiske rettigheter fra fylte 15 år, dvs. stemmerett, lik møterett, tale- og forslagsrett, og rett til å la seg velge som representant. Alle medlemmer, også de under 15 år, har reell mulighet til å påvirke organisasjonens beslutninger.
- Hva kan få støtte
Nye tiltak, som kurs, arrangementer eller aktiviteter, i Norge som er knyttet til FNs bærekraftsmål og tilhørende miljø- og utviklingsspørsmål. Om prosjektet innebærer reise til utlandet, må det komme fram i søknaden hva slags aktiviteter som skal gjennomføres i Norge.
Prosjektet må være et nytt*3 definert tiltak i organisasjonen og være noe annet enn organisasjonens ordinære aktiviteter eller drift, det vil si faste, gjentakende eller løpende aktiviteter/arrangementer.
Barn og unge må utgjøre minst 50 % av målgruppen til prosjektet, og målgruppen må delta aktivt i prosjektets aktiviteter. Barn og unge er definert som personer under 26 år.
*3 Et nytt prosjekt er et prosjekt organisasjonen ikke har gjennomført tidligere. For eksempel er en sommerleir ikke et nytt prosjekt hvis organisasjonen har arrangert sommerleir før. Men en aktivitet knyttet til bærekraft, for eksempel en workshop om bærekraft, under en sommerleir kan regnes som et nytt prosjekt. Da er det kun workshopen om bærekraft som kan støttes, ikke kostnader knyttet til sommerleiren. Det er viktig å skille bærekraftsprosjektet fra resten av det overordnede arrangementet det skal være en del av, både i søknaden, budsjettet og regnskapet.
- Hva kan ikke få støtte
- Prosjekter som direkte eller indirekte mottar informasjonsstøtte fra Norad.
- Prosjekter hvor søkerorganisasjonen fokuserer på eget/egne prosjekt(er) uten at det knyttes til FNs bærekraftsmål og tilhørende miljø- og utviklingsspørsmål.
- Store utstyrsinvesteringer som innkjøp av for eksempel kamerautstyr eller lydutstyr.
- Ren innsamlingsaktivitet
- Ordinære administrasjonskostnader *4 som husleie/strøm, kontormaskiner/IT, kontorutstyr, telefon/internett, porto/kopiering, regnskapsføring, forsikringer, kontorrekvisita, bøker og abonnementer
- Kulturkonsum*5.
- Alkohol og tobakk.
- Ordinære utgifter ved et fast arrangement.
- Premier i form av penger.
*4 Ordinære administrasjonskostnader er kostnader i forbindelse med administrasjon som løper uavhengig av prosjektet.
*5 Med kulturkonsum menes det aktiviteter hvor deltakerne kun skal delta som publikum. Kulturkonsum betyr også å delta på tiltak som kurs, arrangementer og aktiviteter som gruppa ikke organiserer og arrangerer selv. Det betyr at dere ikke kan få støtte til inngangsbilletter og deltageravgifter til eksterne aktører sine tiltak.
- Prioritering av søknader
Selv om en søknad er innenfor retningslinjene, vil den ikke være garantert tilskudd. Dette avhenger av det totale antall søknader, kvaliteten på disse og beløp til utdeling i støtteordningen. Videre prioriteres søknadene etter følgende kriterier:
- om prosjektet når bredt ut
- god planlegging og realistisk budsjettering
- organisasjonens gjennomføringsevne basert på informasjonen gitt i søknaden
- mangfold blant organisasjonene som mottar støtte
En organisasjon har anledning til å søke støtte fra Bærekraftsstøtta til flere ulike prosjekter i samme tildelingsrunde. Vi anbefaler i så fall at organisasjonen sender en ønsket prioritering av prosjektene til saksbehandler.
- Lønn og honorar
Prosjekter med søknadssum på over 50 000 kr kan søke om at inntil 7 % av midlene fra LNU brukes til prosjektets administrasjonsutgifter. Dette inkluderer lønn til administrasjon av prosjektet. Bortsett fra dette gis det ikke støtte til lønn eller honorarer til tillitsvalgte, ansatte eller medlemmer/aktive i organisasjonen.
Støtte fra LNU kan benyttes til å honorere eksterne bidragsytere med spesiell kompetanse. For at dette skal være innenfor retningslinjene må det være snakk om en enkeltsum for en konkret oppgave, til en som ikke har tilknytning til organisasjonen. En ekstern bidragsyter kan ikke være ansatt, tillitsvalgt, medlem i organisasjonen, eller ha nær familie/venner i organisasjonen som ønsker å honorere. Honorarene må være på et rimelig nivå og komme klart frem i budsjettet.
- Formelle krav til søknaden
Prosjekter kan ikke starte opp før søknaden er sendt inn. Søknader og rapporter skal leveres gjennom LNUs søknadsportal hvor søker fyller ut søknadsskjema og budsjett. Søker er selv ansvarlig for å fylle ut all etterspurt informasjon i søknadsportalen.
I søknaden må det komme tydelig frem hvilke(t) bærekraftsmål og/eller delmål som prosjektet skal belyse.
Budsjettet skal vise alle inntekter og kostnader i prosjektet, også organisasjonens eventuelle egne midler. Har man flere inntektskilder, skal budsjettet vise hvilke utgifter disse eventuelt dekker.
- LNUs behandling av søknaden
Veiledning av søkere gis i god tid før søknadsfrist. Alle søknader vil bli vurdert opp mot hverandre etter at søknadsfristen er utløpt. Ved første søknadsfrist er 75 % av årets midler tilgjengelige for å søke på, resten er tilgjengelige ved andre søknadsfrist.
Saksbehandler kan avvise mangelfulle søknader der prosjekt og mål ikke er tilstrekkelig beskrevet, med enten tekst eller budsjett, og søknader som er tydelig utenfor retningslinjene. Et tildelingsutvalg fatter vedtak i resterende søknader. Tildelingsutvalget består av fem representanter fra organisasjoner som faller inn under støtteordningens målgruppe, inkludert et av LNUs styremedlemmer som leder utvalget. Utvalget velges av LNU etter nominasjon fra organisasjonene, og sitter ett år av gangen.
LNU har et mål om en saksbehandlingstid på fire uker etter søknadsfristen.
- Signering av tilsagnsbrev
Ved tilsagn får organisasjonen et elektronisk tilsagnsbrev. Dette må signeres i søknadsportalen av en person med signaturrett innen fire uker etter tilsagnet er gitt. Hele tilskuddet utbetales når LNU har mottatt korrekt utfylt tilsagnsbrev. Dersom det ikke er signert innen fristen, kan tilsagnet bortfalle.
12. Krav til rapportering, inkl. regnskap
Organisasjoner som mottar støtte, skal levere inn sluttrapport og regnskap for prosjektet innen to måneder etter at prosjektet er avsluttet. Prosjektregnskapet skal gi en oversikt over alle inntekter og utgifter i prosjektet, også inntekter og utgifter som ikke dekkes av LNUs tilskudd. Prosjektregnskapet skal vise til postene i budsjettet, og vesentlige avvik må kommenteres i rapporten
LNU skal ikke ha tilsendt bilagene, men har rett til innsyn i alle bilag som gjelder prosjektet. Søker er selv ansvarlig for å oppbevare originalbilag i minst to år etter rapport og regnskap er levert. Kun gyldige bilag*6 godkjennes.
Dersom det lages noe materiell i prosjektet skal det der synliggjøres at dere har mottatt støtte fra ordningen*7. Materiellet skal legges ved rapporten, eventuelt sendes per post til LNU.
*6 Eksempler på gyldige bilag er kvitteringer og fakturaer. LNU godkjenner ikke ordrebekreftelser, pakksedler, bankterminalutskrifter eller nettbankutskrifter som bilag. Bilag som er adressert til andre enn gruppa eller enkeltpersoner i gruppa godkjennes heller ikke.
Bilag skal inneholde navn, adresse og fødselsdato eller organisasjonsnummer til den som selger eller leverer en vare eller tjeneste, spesifikasjon av hva som ble solgt eller levert, beløp og dato for salg eller leveranse.
Bilag fra privatpersoner må inneholde selgers/utleiers signatur. LNU har en mal på bilag som kan brukes ved kjøp og leie fra privatpersoner.
*7 Logo til Bærekraftsstøtta kan lastes ned under “Dokumenter” på støtteordningens nettside.
- Endringer i prosjektet
Dersom prosjektet må endres eller avlyses, må søker informere LNU om dette snarest. Nye utgifter som det ikke er søkt om, skal klareres med LNU i forkant av at pengene brukes. Det samme gjelder endringer i budsjettet som utgjør over 10 % av tilsagnet. Søknad om omdisponering sendes i søknadsportalen.
- LNUs rett til innsyn
LNU besøker enkelte prosjekter etter nærmere avtale.
LNU har rett til innsyn i relevante regnskapsbilag. Ved mistanke om mislighold eller om at tilskudd er gitt på falskt grunnlag, kan LNU kreve at organisasjonen framlegger ytterligere dokumentasjon enn det som kreves ved normal rapportering for å avkrefte en slik mistanke.
LNU gjennomfører stikkprøvekontroller på en viss andel av prosjektene som mottar støtte. Organisasjonen plikter da å legge frem alle bilag som er tatt med i regnskapet.
NORAD, som finansierer støtteordningen, og Riksrevisjonen, har rett til innsyn for å kontrollere at tilskuddene er brukt etter forutsetningene.
- Tilbakeholdelse og tilbakebetaling av midler
LNU kan holde tilbake midler dersom
- Søker har andre utestående krav i noen av LNUs støtteordninger
- Søker ikke har rapportert på tidligere midler tildelt av LNU
LNU kan kreve tilbake midler dersom
- Prosjektet har ubrukte midler ved prosjektslutt
- Søker har misligholdt midler tildelt av LNU
- Søker ikke har rapportert på tidligere midler tildelt av LNU
- Søker har mottatt midler på falskt grunnlag
LNU anser at støtte er gitt på falskt grunnlag når søkeren bevisst har gitt LNU feil opplysninger om prosjektet eller søkeren.
LNU kan utbetale nye midler når utestående krav er betalt og/eller rapporter på tidligere prosjekter er levert.
- Klageadgang
Det kan klages på vedtak gjort av LNU. Skriftlig klage skal sendes i søknadsportalen innen tre uker etter at LNU har sendt vedtaket. Klager som sendes inn etter klagefrist avvises. Søker kan ikke i klage komme med ny informasjon som burde foreligget på søknadstidspunktet. I klagen må søker forklare hvordan de mener at søknaden innfrir kravene i retningslinjene. Siste klageinstans for støtteordningene er LNUs klageutvalg.